torsdag 13 februari 2014

Eld

Titel: Eld
Språk: Svenska
Författare: Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Genre: Roman, Ungdom
Utgivningsår: 2012
Antal sidor: Ljudbok, ca 20 timmar
Inläsare: Julia Dufvenius
Baksidetext: De utvalda ska börja andra året på gymnasiet. Hela sommarlovet har de hållit andan i väntan på demonernas nästa drag. Men hotet kommer från ett håll de aldrig kunnat förutse. Och det blir alltmer uppenbart att något är väldigt, väldigt fel i Engelsfors. Det förflutna vävs ihop med nuet. De levande möter de döda. De utvalda knyts allt tätare till varandra och påminns återigen om att magi kan lindra olycklig kärlek eller laga krossade hjärtan.
Eld är den andra delen i Engelsfors-trilogin.

Min kommentar: Det här är då andra delen i den s.k. Engelsforstrilogin. Då jag gillade första delen - Cirkeln, så var jag ju tvungen att ge mig i kast med del två. Men kanske 50-60 sidor in i boken hände något. Jag orkade inte läsa mer. Jag var inte sugen helt enkelt. Efter att knappt ens ha tittat på boken i lite drygt en veckas tid så tog jag beslutet att låna den som ljudbok. För om inte annat så är den tung att hålla. Så sagt och gjort, jag tog en tur till bibblan och en vecka senare hade jag lyssnat klart på boken.

Och den är bra. Den är faktiskt bättre än första boken. I den här boken får man en ny fiende att slåss mot, och den här gången är fienden inte bara en person. Vi kommer De utvalda lite närmare och man får veta mer om de utvalda. Vi förstår dem lite mer. De utvalda utvecklar sina krafter. Trots att jag faktiskt inte orkade läsa klart boken utan valde att låna den som ljudbok istället så är det en riktig bladvändare. Jag ville inte sluta lyssna.

Författarna gör ett bra jobb med miljöbeskrivningarna. Jag vill åka till Engelsfors. Jag vill se hur det ser ut i verkligheten. Men, det blir ju svårt, då platsen inte finns på riktigt. Och tur är väl kanske det ändå trots allt.

Har du inte läst Engelsforstrilogin. Gör't. Jag lyssnar nu på sista delen och häromdagen höll jag på att missa bussen till jobbet. Nej, jag är inte så modern än att jag har Storytel...

En sak till. Julia Dufvenius är en ruskigt bra uppläsare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar