tisdag 21 januari 2014

I John Bauers fotspår

Titel: I John Bauers fotspår
Språk: Svenska
Författare: Claes Corin
Genre: Fakta, Biografi
Utgivningsår: 2013
Antal sidor: 60 sidor
Baksidetext: De flesta av oss har någon sorts referenspunkt till John Bauer! De intryck vi fick under tidiga skol- och barndomsår, har sedan dess sin fasta plats i våra medvetanden. Blott tanken på prinsar, prinsessor, troll och storslagen granskog för oss nästan osökt till just John Bauer.
     I denna bok kan du följa med på min resa I John Bauers fotspår, där konstnärens liv och leverne presenteras i en årsvis presentation.


Min kommentar: Visst är det så att vi "alla" tänker på John Bauer när man hör/ser prinsar, prinsessor, troll och granskog. För mig är det så i alla fall. Och för mig var det just det han målade. Jag hade faktiskt inte så stor koll på honom, om jag ska vara ärlig. Innan jag började mitt sommarjobb i Gränna 2011, så visste jag nog inte att han var från Jönköping, eller det visste jag kanske, men jag visste inte att han dog i den där höststormen 1918 på Vättern... Men, det vet jag ju nu!

Det här är en lättläst bok om John Bauer, med många vackra verk av John Bauer. Jag gillar att man får följa med honom från det att han föds till han dör, men det är ingen 600-sidorsbok, som det gärna blir när det är en biografi. Nej, alldeles lagom tjock är den. Perfekt som present!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar