söndag 12 januari 2014

" ... en sten löftet fra mitt hjerte ... "

Titel: " ... en sten löftet fra mitt hjerte ..." En reise over Polhavet i Nansens og Frams geologiske fotefar
Språk: Norska
Författare: Morten Smelror
Genre: Fakta, Geografi
Utgivningsår: 2011
Antal sidor: 192 sidor
Baksidetext: Fridtjof Nansens Fram-ekspedisjon over Polhavet i årene 1893-1896 troner överst på listen över de store bragdene i den tidlige utforskningen av Arktis. Oppdagertrang, eventyrslyst, en stark vilje og en god plan - her var det meste på plass. Det at ekspedisjonen ble en suksess både teknisk og vitenskapelig, bidro til å sikre velfortjent aere i samtid og ettertid.
     De vitenskaplige resultatene fra Fram-ekspedisjonen kom til å fylle i seks monumentale bind: The Norwegian North Polar Expedition 1893-1896 Scientific Results. Oseanografi, meteorologi, sammen med geologi og paleontologi, utgjör hoveddelen av disse resultatene.
     Bli med på en spennende ferd i kölvannet av Nansens Fram-expedisjon, for å finne ut hvilke av Nansens oppdagelser og banbrytende teorier om geologi, dannelse av kystlandskap, kontinentalsokkel og polhav, om havströmmer og klimaendringer som i dag - over 100 år etter - fremdeles holder mål. Ferden er krydret med flotte bilder og intressante anekdoter.


Min kommentar: I den här boken får vi dels följa med Fridtjof Nansen och hans Framexpedition, men även expeditioner som går i Nansens kölvatten! Boken tar upp Nansen och Framexpeditionens iakttagelser och upptäckter och hur vi jobbar med dessa idag.

Jag har länge dragit mig för den här boken, för att den är på norska. Jag tycker nämligen det är svårt att läsa på norska. Det är så många ord jag inte förstår. Men som jag får gissa mig till vad de betyder. Jag kan ju inte gärna sitta med en norsk ordbok framför mig. Trots att boken är på norska, så gick den bra att läsa. Och det är ju bara att inse att Nansen är en av de största polarfararna! Även om det tar emot då han ju är norrman...

Är man lite av en Nansennörd så är det här helt klart en bra bok. Eller, boken är ju bra annars med, och man får ju ändå lite koll på Framexpeditionen i den här boken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar