tisdag 17 december 2013

Knut Fraenkel - den anonyme deltagaren i Andrées polarexpedition

Titel: Knut Fraenkel - den anonyme deltagaren i Andrées polarexpedition
Språk: Svenska
Författare: Magnus Carlsson
Genre: Fakta, Biografi
Utgivningsår: 2013
Antal sidor: 264 sidor
Baksidetext: Du håller i din hand en slags "upprättelse". Det är en biografi över Knut Fraenkel, vilken baseras på ett unikt dokumentärt material i så väl text som bild.
    Paris 11 mars 1897. Han var svensk civilingenjör, 27 år gammal. Kortet som ses ovan fick han av ballongfararen Henri Lachambre som skrivit sitt namn och på baksidan 1897 att Fraenkel gjorde denna uppstigning.
     Fraenkel var i Paris för att vänja sig vid att färdas i luftballong. Det fanns ett väldigt viktigt skäl. Han hade utsetts till deltagare i S A Andrées till sommaren 1897 planerade från Spetsbergen mot Nordpolen. Efter avfärden 11 juli förblev männens öde okänt i 33 år.
     1930 upptäcktes av en slump expeditionens sista läger på Vitön. De tre männen tvingades efter en ballongfärd på ett par dygn landa på isen och därefter för att försöka rädda livet vandra i nästan tre månader under vidriga förhållanden. Allt var förgäves.
     Det finns en märklig omständighet. Knut Fraenkel, en av de tre tappra, har förblivit närmast helt okänd. Det har skrivits mängder om Andrée, mycket om Nils Strindberg - de båda andra i expeditionen - men om Fraenkel endast fem sidor i en minnesskrift 1906.


Min kommentar: Jag måste erkänna att jag faktiskt har lite dålig koll på Fraenkel. Ska jag vara helt ärlig har jag väl inte så jättebra koll på Nils Strindberg heller. Men det ska jag väl råda bot på. Men helt klart har författaren rätt. Det har skrivits mängder om Andrée och mycket om Strindberg, men i princip inget om Fraenkel. Varför? Ja det har varken jag eller författaren något svar på.

Boken redogör så långt det är möjligt om Fraenkels liv. Det är vad jag förstår väldigt många luckor. Varför är det så? Boken är uppbyggd på (av?) ett stort antal brev och andra dokument som finns förvarade på Grenna Museum.

Förutom biografin över Fraenkel tar författaren upp bakgrunden till Andréexpeditionen, men vi får även ta del av själva expeditionen. Till den senare delen är det nog ändå en fördel om man har lite koll på expeditionen, då den tas upp väldigt kortfattat. Författaren har gjort ett gediget släktforskningsjobb när han letat rätt Fraenkels förfäder, även om jag kanske tycket det tog lite lång tid innan vi kom till huvudpersonen...

Jag kan också intyga att författaren verkligen grottat ner sig i Fraenkel och hans liv och leverne, jag har träffat honom flera gånger då han varit på museet och läst i diverse handlingar. En sak till. Jag tycker det är en väldigt lättläst bok. Det är inte alla gånger biografer som är det. Plus i kanten till författaren.

Mitt betyg: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar