torsdag 12 september 2013

Skinnarmo Ensam mot Sydpolen

Titel: Skinnarmo Ensam mot Sydpolen
Språk: Svenska
Författare: Ola Skinnarmo och Johan Tell
Utgivningsår: 1999
Antal sidor: 168 sidor
Baksidetext: Vintern 1998 gav sig 26-årige Ola Skinnarmo ut på sitt livs största äventyr. Som förste svensk och den yngste någonsin skulle han ensam skida till Sydpolen utan i förväg utlagda matdepåer. Framför honom låg 120 ödsliga mil av kyla, blåst och ändlösa vidder. Han hade ingen annat att förlita sig på än sig själv och sina psykiska och fysiska krafter.
     Berättelsen om hans 47 dagar långa äventyr är en otroligt spännande läsning. Vi får ta del av hans många strapatser - snöstormarna, de farliga glaciärsprickorna, ensamheten - men vi bjuds på samtidigt på många roliga historier och anekdoter om alltifrån skavsår till mathallucinationer och hygienproblem.

Journalisten Johan Tell har i samarbete med Ola Skinnarmo skrivit en oförglömlig bok om en "vanlig svensk" som bejakade sina drömmar och blev en orädd äventyrare.
     Ola Skinnarmo satsade alt och den 20 december 1998 stod han också vid sina drömmars mål: Sydpolen!
     Vi har alla något att lära av hans historia.


Min kommentar: Det här är faktiskt en bok jag har funderat på att läsa ett bra tag. Men, det har ju kommit en massa andra böcker emellan. Och en rejäl svacka.

Det här är en mycket lättläst bok. Ola berättar tar oss med sitt äventyr mot Sydpolen, men samtidigt så berättar han om tidigare äventyr han varit med om. Jag tycker att man väver in gamla äventyr med den här expeditionen på ett bra sätt. Jag gillar att man liksom väver in hur han kom på idén, planeringen inför genomförandet och genomförandet på ett bra sätt i berättelsen om jakten på att skida till Sydpolen.

Som det står på baksidan av boken så delar Ola med sig av lite anekdoter, och min favorit var väl föga förvånande när han berättar hur han gjorde "nummer ett" och "nummer två". Och nej, jag tänker så klart inte tala om för er här. Ni ska ju läsa boken. Frågan jag ställer mej är hur han laddade sin lilla bärbara dator, sina kameror och så vidare. Genom solceller på något vis?

Även om jag visste hur det skulle gå, eftersom jag läst baksidetexten, så var jag tvungen att vända blad för att se om han skulle klara det eller. Och det ville sig inte bättre än att jag läste ut boken på ca två timmar! Här i boken finns även härliga bilder från expeditionen.

Vi får även veta vilken packning han hade med sig och en liten "dag för dag-rapport".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar