fredag 27 september 2013

Himmelskt gott

Titel: Himmelskt gott - Bakrecept från Ölmstad
Språk: Svenska
Författare:
Utgivningsår: 2012
Antal sidor: 86 sidor
Baksidetext:  I din hand håller du en receptsamling med bakverk från Ölmstad. Vi bad de som bor, eller har bott, i bygden och runtom att lämna sina favoritrecept till oss. Det här är resultatet.
    I boken finner du även några reportage om ämnen som berör just Ölmstad.

All vinst vid bokens försäljning kommer oavkortat gå till Ölmstad Allianskyrkas insamling till Ge för livet. Ge för livet* arbetar med byutveckling i fattiga länder. Läs mer om deras viktiga arbete för www.geforlivet.se
* Ge för livet har 90-konto anslutet till insamlingskontroll SFI och revideras av auktoriserad revisor.



Jobbarkompisarna gillade pajen...

Min kommentar: När jag påbörjade mitt lilla bokprojekt så kom vi (jag och Sara på jobbet) att då jag läser en bok med recept i, ja då måste jag ju såklart testa minst ett recept. Och bjuda kollegorna på jobbet. Ja, om det inte är en bok/häfte med matrecept förstås, då räcker det att jag lagar maten hemmavid!

Nu har jag ju då läst en bok med recept i. Jag måste dock erkänna att det var evigheter sedan jag läste den här boken. Men, det har inte liksom inte blivit av att jag bakat något ur boken. Förutom en kladdkaka. Men, det receptet som finns här i boken har jag hittat ett identiskt på nätet sedan tidigare. Så, det räknas väl knappast. Men, så fick jag nu för mig, att nu är det dags. Nu måste jag ju baka något och bjuda på. Gick igenom boken ett par gånger innan jag bestämde mig för frukt- och bärpajen. Receptet verkade ruskigt enkelt och det var det. Att Sara samma dag som jag tänkte mig till att ställa mig och baka den här pajen, med äpplen, kom med just äpplen, får jag väl se som ett tecken...

Ja, vad ska man säga om boken i sig. Den är full med bakrecept. En del lätta. En del kanske lite svårare. Ja, åtminstone om man frågar en novis inom bakning som mig. Reportagen om mjölnaren Hasse och caféet i Stamseryd gav det lilla extra i boken.

Den här boken finns nu faktiskt i min hylla bland kokböcker och receptpärmar. Och, jag kommer garanterat prova fler recept!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar