torsdag 8 augusti 2013

Sub Rosa

Titel: Sub Rosa: När skönheten kom från England
Språk: Svenska
Författare: Elisabet Stavenow-Hidemark
Utgivningsår: 1991
Antal sidor: 160 sidor
Baksidetext: -


Min kommentar: Sub Rosa var en liten butik som sålde engelsk konstindustri i 1890-talets Stockholm. Det var den tid då engelsk design började ett segertåg i Europa. Aldrig har heller engelska tapeter, kretonger och kakel varit så beundrade. Ljuvliga i färg och med blommande mönster kom de med en fläkt av Japan och doft av engelska trädgårdar. I den här boken får vi veta vad man sålde i butiken, vi får lära känna butiksinnehavaren, Erik G Folcker, som introducerade engelsk konstindustri i Sverige och slutade som chef för Nationalmuseum. Boken berättar även om konstnärer som t.ex. William Morris och Lewis Foreman Day som inspirerades av Sub Rosa-stilen.

Boken handlar alltså om butiken i Stockholm, dess ägare, varifrån man köpte in sina produkter och så vidare. Jag trodde att boken skulle handla mer om själva stilen "Sub Rosa", och inte om en butik i Stockholm, som jag inte ens visste har funnits. Fast hade jag bara haft vett på att kika lite i boken innan det här projektet, så hade jag ju vetat... =) Fast, lite handlar det ju förstås om stilen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar