onsdag 21 augusti 2013

J A Gyllenhaals resa till Visingsö 1775

Titel: J A Gyllenhaals resa till Visingsö 1775
Språk: Svenska
Författare: J A Gyllenhaal (Jönköpings Läns Museum och Sven Kilander)
Utgivningsår: 1991
Antal sidor: 41 sidor
Baksidetext: -

Glömde fota själv, så jag har lånat
bilden från nätet...

Min kommentar: 1775 besökte naturforskaren Johan Abraham Gyllenhaal, Visingsö. Den här skriften är byggd på J A Gyllenhaals dagböcker. Som den.Linnélärjunge han var så förde han självklart noggranna anteckningar över sitt besök på Visingsö. Nu vill man (Länsmuseet) göra de här anteckningarna tillgängliga även utanför forskarnas krets. De är nämligen en unik samtidsskildring av allmogens vardagsliv under 1700-talet!

Lektor Sven Kilander har läst och tolkat manuskriptet. Texten i boken är ren översättning från handskriven text till maskinskriven, så det är 1700-talssvenska man läser rakt igenom. I marginalerna har man skrivit förklaringar. Dels till botaniska uppgifter men även förklarat personer som förekommer i Gyllenhaals anteckningar.

Jag tycker det är en intressant liten skrift, dels att få läsa på "gammalsvenska", och jag är glad att jag slipper läsa hans handskrivna anteckningar, för det hade jag aldrig klarat, och dels för att man som jag tidigare skrivit får ta liten del av hur det var på Visingsö på 1700-talet. Men framförallt är det kul att så här gammal text faktiskt har bevarats över huvud taget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar