onsdag 28 augusti 2013

Danskonst i fruset landskap

Titel: Danskonst i fruset landskap
Språk: Svenska
Författare: Efva Lilja
Utgivningsår: 2002?
Antal sidor: 98 sidor
Baksidetext: Efva Lilja är koreograf och konstnärlig ledare för E.L.D., tillika professor i koreografisk komposition vid Danshögskolan i Stockholm.
     Våren år 2002 deltog Efva Lilja i en forskningsexpedition till Arktis, arrangerad av Svenska Polarforskningssekretariatet. Under expeditionen arbetade hon med rörelsestudier i is. Hennes forskningsprojekt Danskonst i fruset landskap presenteras i denna bok tillsammans med en resedagbok.
     Spännande läsning om allt från koreografiska processer till kamp med is och kyla, storm, väderfenomen, isbjörnar, valar och livet ombord på en isbrytare.


Min kommentar: I början i boken står följande: "Varför vill en koreograf till Arktis för att arbeta? Varför utsätta en dansares kropp för den kyla hon annars gör allt för att undvika? Varför iscensättningar i en miljö utan publik? Varför?"

Jag ställer mig samma fråga. Varför? Jag fick inget riktigt svar. Fast det kanske beror på att jag inte djupläste texten... Författaren skriver sedan att hon skrev till Polarforskningsinstitutet där hon anmälde sitt intresse att följa med Oden våren 2002 på en 7 veckor lång expedition. Vad jag förstår så har Efva alltid varit fascinerad av Arktis... Jag skulle gärna vilja läsa ansökan hon skickade, för att se vad det var som gjorde att man sade ja! Men, det innebär inte att jag inte anser att hon hade på Oden att göra. Nej, nej, jag är mest nyfiken. Kanske handlar den här resan om att hitta sig själv?

Måste dock erkänna att det var intressant att läsa hennes dagboksanteckningar, för man får en liten liten inblick i hur det är att leva på en isbrytare.

Fast jag har en fråga till. Varför har museet köpt in den här boken? Ibland känns det som att bara för att en bok på något sätt handlar om Arktis och Antarktis så köper man in boken. Fast ja, jag vet att man vill ha ett brett utbud av polarlitteratur. Även om de såklart inte når den breda massan... Nog klagat. Det är en lättläst bok, fast jag trodde det skulle vara mer av bildbok framför en dagboksbok...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar