lördag 1 juni 2013

I ljuset av Andrée

Titel: I ljuset av Andrée. Ingenjörskonst, gränser och vetenskapens praktik.
Språk: Svenska
Författare: Karin Havemose
Utgivningsår: 2008
Antal sidor: 210 sidor
Baksidetext: I februari 1895 presenterar ingenjör Salomon August Andrée ett Förslag till polarfärd i luftballong inför den Svenska Vetenskapsakademien och det Svenska Sällskapet för Antropologi och Geografi. Det är ett modernt och innovativt förslag där en ny teknik ska lösa den logistiska kris som den svenska polarforskningen och geovetenskapen befinner sig i. Med sitt förslag träder ingenjören och praktikern in på vetenskapens arena och uppmanar de församlade att frigöra sig från förutfattade meningar. Han har en plan.
     Detta är upprinnelsen till en fascinerande historia från en tid som präglades av optimism och framtidstro. Det var en tid när vetenskap och teknikutveckling skulle bana väg för det moderna  och upplysta samhället. Andrées polarexpedition speglar och symboliserar den tidsandan och ger samtidigt en unik inblick i ingenjörens och vetenskapsmannens praktiska arbete och i konsten att driva ett gränsöverskridande projekt.
     Denna bok bygger på unik dokumentation från planläggningen och förberedelsen av Andrées polarexpedition. Den skildrar det praktiska arbetet i Andrées idéutveckling där noggrannhet, kontroll, risktagande och envishet träder fram.


Min kommentar: Måste ju säga att det blir lite mer spännande när man inte läser baksidan på en bok. Eller åtminstone inte så noga. Den här gången tror jag inte att jag läste baksidan förrän jag kommit en bra bit in i boken. För jag ansåg mej veta vad boken handlade om bara genom att läsa titeln. Jag trodde ju såklart att den här boken handlade om upptäckter, vetenskap och så vidare i spåren av Andrées expedition. Att man skulle få läsa om personer som vidareutvecklat hans teorier.

Men så är det inte. Karin Havemose satt hemma på sin kammare i Gränna och skulle färdigställa en avhandling när hon fick ett telefonsamtal, där personen nämnde som i förbifarten att Andrée grundade Svenska Uppfinnareföreningen för 120 år sedan (dvs 1886)... Och nu kunde Karin inte släppa Andrée eller hans expedition... Så hon skrev en bok om detta.

Så det här är ännu en bok, om Andréexpeditionen. Baserad på dagböckerna. Och otaliga besök i museet. Boken tar upp förberedelserna inför expeditionen, som ju egentligen var tänkt att gå av stapeln 1896, men vindarna ställde till det. Varför valde man ballong egentligen? Och hur var det med risktänkandet?

Boken är lättläst, och det är korta kapitel. Vilket jag gillar! Synd bara att det är faktafel nästan direkt i boken. Men, det kan jag väl överleva. Fast det är ju synd att det inte upptäckts innan tryck.

Är väl kanske inte helt förtjust i det att det mitt i ett kapitel skrivs om hur författaren t.ex. läste om en ask i nåt papper. Och så gick hon ner i utställningen och tittade på asken. Såg asken ur en viss synvinkel. När hon sedan var uppe och läste mer om asken och dess innehåll var hon tvungen att gå ner igen och titta på asken. Och då såg hon den ju ur ett helt annat perspektiv... Personligen hade jag tyckt att hon kanske kunde ägnat ett särskilt kapitel eller två om tillvägagångssättet när hon skrev boken. Och inte väva in det som hon gjorde nu. Men, det är min högst personliga åsikt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar