söndag 12 maj 2013

Onkel Enoks hus

Titel: Onkel Enoks hus
Språk: Svenska
Författare: Olle Hammarlund
Utgivningsår: 1975
Antal sidor: 178 sidor
Baksidetext: Onkel Enoks hus är en roman som inte liknar något annat! Den handlar om Tobias Kraak som kommer cyklande till en gård i det flacka flodlandskapet i nordöstra Skåne och träffar släktingar han trodde var längesen döda och till sin häpnad också personer från andra sekler: kungarna Karl XII och Adolf Fredrik, dr Samuel Johnson från London och Sherlock Holmes. Det är en märklig konstellation, det blir dråpliga konfrontationer och roliga samtal med kulmination i ett kalas och en kalabalik. Värdparet på Kastanjegården är den avsuttne artillerikaptenen onkel Enok och hans rojalistiska svägerska faster Elisabeth. Till besökarna hör latinlektorn Petrus Guding och hans vackra dotter Rosalie, Tronpretendenten Olofsson och Silla-Ville jämte en del störande element från stans tidning och kulturmyndigheter.
     Kulturhistoria och komedi blandas med avväpnande ironisk fräckhet och mjuk poesi i denna egensinniga och hammarlundska historia.

Bilden har jag hittat på nätet

Min kommentar: Jag fullkomligt älskar boken! Fast jag typ inget fattar! Det är något med hur den är skriven. Hade jag inte vetat att författaren är Olle Hammarlund, så hade jag lätt trott att det var en Hasse Alfredssonbok. Eller det är så jag föreställer mej hans böcker. Jag har faktiskt inte läst så mycket av Hasse faktiskt. Jag kan till och med se Hasse som Onkel Enok, om det nu skulle finnas en filmatisering av boken.
 
Boken är helt osannolik. I Onkel Enoks hus samsas Karl XII med Adolf Fredrik och Sherlock Holmes. Bara för att nämna några gäster som befinner sig i huset. Är det Tobias upplever sant? Eller drömmer han? Eller är det så att han faktiskt är död?
 
Och det kan inte hjälpas men jag är lite förtjust i Onkel Enok och självaste hjältekonungen faktiskt. Det är nåt med Onkel Enok hur han liksom tilltalar de olika personerna i boken. Han ber till och med självaste hjältekonungen att skärpa till sig (om jag inte minns helt fel)!
 
Betyg: 5!

2 kommentarer:

  1. Onke Enoks Hus. Upplästes av Hans Alfredsson. I SR.mitten av 1970 talet.Älskade Hasse. Älskade Olle. De betydde mycket för min egen självbild. Och mitt lilla förnuft, förädlades en smula. HahHa I skrymslen finns ni för alltid. Enok,.faster Elisabet och cyklisten Kraak.Men inte minst dr Samuel Johnson. Tack.

    SvaraRadera
  2. jag känner precis igen mig i ovanstående. Glömmer aldrig Hasse Alfredssons inläsning när den gick som följetong på radion. Vet någon om den uppläsningen är tillgänglig för lyssning någonstans???
    /
    Sten

    SvaraRadera