onsdag 22 maj 2013

Grenna Hembygdsförening 90 år

Titel: Grenna Hembygdsförening 90 år 1912-2002
Språk: Svenska
Författare: Grenna Hembygdsförening
Utgivningsår: 2002
Antal sidor: 264 sidor
Baksidetext: -


Min kommentar: Inte helt oväntat handlar den här boken om vad Grenna Hembygdsförening gjort under sina första 90 år. Man kan bland annat läsa om "Föreningen Stadsberget" som var Hembygdsföreningens första namn, hur friluftsmuseet blir till, tiden efter Andréefynden, fester och resor och personligheter.

Den här boken har jag fått höra länge att jag ska läsa. Och nu så är det då gjort. Det är väl kanske ingen bok man läser från pärm till pärm, utan det är en bok som man plockar fram ur bokhyllan lite då och då och läser ett kapitel eller två. Trodde faktiskt att den skulle vara småseg att läsa, men så upplevde jag den inte. Nej, jag läste ut den på en dag faktiskt! Det var kul att läsa allting som Hembygdsföreningen faktiskt hunnit med under sina första 90 år. Och för infödda Grännabor, eller Grännabor som bott där i evigheters evigheter tycker nog att kapitlet om personligheter är extra kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar