söndag 17 mars 2013

Skinnarmo i Shackletons spår

Titel: Skinnarmo i Shackletons spår
Språk: Svenska
Författare: Olas Skinnarmo och Johan Tell
Utgivningsår: 2004
Antal sidor: 221  sidor
Baksidetext: 1914 gav sig Ernest Shackleton ut på en upptäcktsresa där han skulle bli den förste som korsade Antarktis. Men fartyget Endurance frös fast och krossades av isen.Istället för en upptäcktsresa blev detta tidernas största överlevnadsbragd. I över 500 dygn kämpade Shackleton och hans män mot isen, havet, bergen, kylan och hungern.
     Ola Skinnarmo har nu följt i Shackletons spår och tar oss med på en dramatisk och gripande resa. Boken innehåller ett femtiotal unika bilder från Shackletons expedition samt mängder av storslagna bilder från Ola Skinnarmos äventyr.


Min kommentar: Vid första anblicken av den här boken så tänkte jag, inte en tjock bok igen med en himla massa text... Men, det är inte så jättemycket text. Däremot väldigt många fina bilder. Både från Shackletons expedition och från Skinnarmos. Textmässigt så får vi följa både Shackleton och Skinnarmo, vilket jag gillar skarpt. Det är spännande att läsa om både likheter och skillnader mellan de båda expeditioner. Och en sak ska man veta, att även om vi idag har helt andra tekniska förutsättningar, så är det en sak som vi inte kan styra över, och det är vädret. Så det spelar liksom ingen roll om vi har kläder anpassade för vädret, gps:er, satelliter och allt vad det är, för när det snöar och blåser storm så kan vi liksom inget göra, mer än att vänta ut det hela...

Det här är helt klart en läsvärd bok. En sak som jag gillade var att jag faktiskt sett Shackletons "dokumentär"film från Enduranceexpeditionen, vlket gjorde att jag såg scenerna framför mig som det står om i boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar