torsdag 28 mars 2013

Du skulle inte vilja vara polarfarare

Titel: Du skulle inte vilja vara polarfarare! En expedition du inte vill vara med om
Språk: Svenska
Författare: Jen Green
Utgivningsår: 2003
Antal sidor: 32  sidor
Baksidetext: Är du redo? Du är sjöman, ung och modig och på jakt efter det stora äventyret. Du ska just följa med Ernest Shackleton på hans expedition till det istäckta Antarktis som polarfarare.
     DET ÄR ISKALLT!
     Experttips:
  • Håll utkik efter isberg - kör ni in ett kan fartyget gå under
  • Undvid skörbjugg genom att inälvor av nyslaktade djur
  • Glöm inte kortleken. Den är bra att ha under långa mörka kvällar
  • Använd sälblod för att täta båtarna
  • Lär dig spela fotboll på isen - det är svårt att hålla sig på fötterna.
Min kommentar: I den här barnboken om polarfarare får vi följa Frank Worsley, en härdad sjöman som följer med Ernest Schackleton på en expedition till Antarktis. Det dröjer dock inte länge förrän Frank ångrar sig. I den här boken får vi följa med Frank och hans öden under den här expeditionen. Längs "resans gång" så får vi små experttips på vad vi ska tänka på om vi nu själva skulle få för oss att delta i en sådan här expedition! Längst bak i boken finns en bra ordlista! Jag vet inte varför, men bilderna i den här boken tilltalar mig, och enbart tack vare dessa kan jag tänka mig att köpa boken. Detta trots att jag inga egna barn har. Men å andra sidan, man vet aldrig när man får besök...
 
Jag gillar också att man får följa en person, som faktiskt funnits. Och som var med på den här "Enduranceexpeditionen" med Ernest Shackleton!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar