lördag 23 februari 2013

Sydishav en expedition

Titel: Sydishav en expedition
Språk: Svenska
Författare: Lars Lerin
Utgivningsår: 1990
Antal sidor: 188 sidor
Baksidetext: -


Min kommentar: Återigen en bok med ett i mina ögon ganska tråkigt omslag. Men när jag väl öppnade boken så visade den sig innehålla väldigt många målningar och fotografier, tagna av Lars Lerin som varit med på en expedition till Antarktis. I egenskap av konstnär. Fast jag fick aldrig kläm på varför han kommit med, eller varför han sökte sig dit. Textmässigt ficka jag inte alltid ihop det hela. Men jag förmodar att texterna "till" bilderna var utdrag ur dagboks- och minnesanteckningar. Här finns även små utdrag ur ANTARKTISaktuellt.

Målningarna i boken är fantastiska. Och jag skulle gärna vilja se flera av dom på riktigt, om man säger så. Det är även kul med fotografierna som jag förmodar är delvis tagna för att sedan kunna måla i efterhand och för att liksom påminna hjärnan om hur det såg ut på platsen.

Den är lättläst och även om den är nästan 200 sidor lång så läste jag ut boken på en kväll. Tycker väl att själva textlayouten är lite tråkig, men den fyller sin funktion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar