fredag 4 januari 2013

Svenska fysikaliska-meteorologiska expeditionen...

Titel: Svenska fysikaliska-meteorologiska expeditionen till Spetsbergen juli 1882-september 1883. S A Andrées dagbok från deltagandet i det första internationella polaråret.
Språk: Svenska
Författare: S.A Andrée
Utgivningsår: 2008
Antal sidor: 101 sidor
Baksidetext: S A Andrée: "Oktober 18. Min födelsedag. Festmiddag och sedan brylå såsom taklagsöl. Fångstman Kulseth omtalade at fångstmännen brukade dricka blodet som framsprutade ur såret på en skjuten Kobbe. Han sade att det var mycket välsmakande. E-m frågade om jag ville bygga observatorierna. Jag svarade att jag ej stod mycket efter att bygga skjul."
     Salomon August Andrée deltog 1882-1883 i den svenska expeditionen till Spetsbergen med anledning av det första internationella polaråret. Under vistelsen skrev han dagbok som här ges ut in extensio för första gången. Dagboken är sammanställd och kommenterad av Håkan Jorikson, Grenna Museum, med förord av prof Sverker Sörlin, KTH, tillika ordförande i den svenska kommittén för det internationella polaråret 2007-2008.


Min kommentar: Har den här boken typ världens längsta titel?? Nu ska jag vara brutalt ärlig, med tanke på titeln på den här boken, så tänkte jag att det här väl en alldeles otroligt tråkig bok. Ni kan ju själva läsa: Svenska fysikaliska-meterologiska expeditionen till Spetsbergen juli 1882-september 1883. S A Andrées dagbok från deltagandet i det första internationella polaråret. Alltså, vad är det för en jäkla titel?

Men ack så jag bedrog mig. Bara jag kom förbi förord och inledning så var jag fast. Jag påbörjade boken på bussen till jobbet imorse, och har nu redan läst ut den. Jag ville inte ens gå av bussen i Gränna imorse och gå till jobbet. Nej, jag ville följa med bussen till ändhållplatsen och åkt tillbaka till Habo, bara för att få läsa vidare.

Vem hade anat att dagboksanteckningar från 1800-talet skulle intressera mig? Men det var kul att läsa om Andrées tankar och funderingar. Han verkar tyvärr inte ha varit så jättepopulär bland de övriga deltagarna, vilket man kan läsa i anteckningarna. Det verkade nästan alltid vara nåt käbbel bland deltagarna. Kanske inte så konstigt dock. De var ju ändå fast där på Svalbard... Jag vet nu vad de vad de åt till middag varje dag. Typ. Jag undrar dock vad maskbuljong var för något som de åt emellanåt? De verkade även dricka alkohol en del däruppe. Alltid fanns det nåt att fira tydligen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar