lördag 26 januari 2013

Ett Solvarv i Gränna 1988

Titel: Ett Solvarv i Gränna 1988.
Språk: Svenska
Författare: Grenna Hembygdsförening
Utgivningsår: 1988
Antal sidor: 87
Baksidetext: -


Min kommentar: Nu börjar de här Solvarven bli lite tjocka. Inte så att jag liksom klarar av boken på väg till eller från jobbet. Jag har ju 30 min bussresa enkel väg till och från jobbet. Den här årgången behandlar lite av Grenna Hembygdsförenings historia, fabrikör A E Bolling, ett museum att räkna med, torp och torpare i Gränna socken (tredje avsnittet). Vi får läsa lite hur ett hemliv i Knukebo kunde se ut på 30-40-talet. Vi får ta del av brev skrivna av kyrkoherde Sven Johan Almqvist till sina söner Sven och Per.

I den här årgången tyckte jag att uppraddningen av torp och torpare i Gränna socken var den tråkigaste biten. Det säger mej liksom ingenting. Visst, jag kan titta på kartan och se vart de olika torpen har legat, men den där uppraddningen av namn och årtal sida upp och sida ner, är verkligen inte min grej. Tyvärr. Desto roligare är det då att gå igenom Årskrönikan som tar upp höjdpunkterna från föregående år (1987). Och mina höjdpunkter därifrån är då följande:

Den 24 januari firar Gränna stad sin 335-årsdag. Detta firades med klockringning från Grännaberget. På kvällen hålls traditionellt Hembygdsföreningens årsmöte.

Den bistra kylan ställer till med problem. Den 12 januari kan färjan bara gå en tur och under några dagar får bönderna slå ut mjölken då mjölkbilen inte kommer över från Gränna.

I februari anordnar man "Finn tio fel" på museet under sportlovet. I montrarna med föremål från Andréexpeditionen har chefen Sven Lundström placerat in moderna föremål som man skall notera för att kunna vinna ett pris.

Pga blåst går det inte att genomföra den 12:e Andrée Memorial Meet i februari.

I februari har biblioteket på prov varit öppet på lördagar under ett halvår. Nu kräver ortsborna att detta måste fortsätta!

I mars förevisas de arkeologiska utgrävningarna vid ombyggnaden av Gränna kyrka. Djupa schakt är upptagna inne i kyrkan. Där kan man se lämningar ända från 1100-talskyrkan till branden 1889. Mynt, skelett och många lösa fynd förevisas.

1987 är det premiär för sommarmarknaden i Gränna. På gamla hamnvägen samlas 50 knallar för att sälja det mesta till turisterna.

Det var tydligen en mycket regnig sommar!

I augusti är ett byggprojekt vid Brahehus åter aktuellt. OK vill bygga bensinmack, restaurang, butik och kiosk mitt för ruinen. Planerna presenteras och diskussionen blossar åter upp!

Ribbagården står i november åter utan krögare och fastigheten är till salu. Priset är högt, halva tomten är avstyckad och grännaborna fruktar att den anrika restaurangen och hotellet inte kommer finnas kvar.

Arkeologerna är tillbaka i Gränna i november. I Ribbagårdens trädgård söker man efter rester från en medeltida by. Man hittar dock ingenting och schaktning för nybygget kan sätta igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar