torsdag 27 december 2012

Teckningar från Antarktis

Titel: Teckningar från Antarktis
Språk: Svenska
Författare: Jakob Wegelius
Utgivningsår: 2009
Antal sidor: 59 sidor
Baksidetext: I gryningen den 30 november 2007 lägger den svenska statsisbrytaren Oden ut från kajen i Punta Arenas, Chile. En sex veckor och 4 000 sjömil lång forskningsexpedition utmed  den västantarktiska kusten var sin början.
 Med på resan finns en tecknaren och författaren Jakob Wegelius. I hans dagboksblad får vi följa arbetet och besöka några  av klotets mest svårtillgängliga och minst utforskade platser.


Min kommentar: Det här ytterligare en bok som jag liksom inte läst på baksidan. Jag trodde att det var en bok av någon som varit på Antarktis och ritat teckningar där, och som sedan resulterat i en liten bok. Jag hade delvis rätt. Det som gör boken bra är att det till varje teckning finns en dagboksanteckning. Man får helt plötsligt en helt annan förståelse för teckningen. Det här är en gullig bok i mina ögon, och en bra present till den som varit på Antarktis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar