söndag 11 november 2012

Rosor, ränder och medaljonger

Titel: Rosor, ränder och medaljonger. Tapeter i småländska bondstugor borgargårdar och herrgårdsgemak
Författare:
Utgivningsår: 2001
Antal sidor: 48
Baksidetext: -



Min kommentar: Den här boken kom väl egentligen till i och med att Jönköpings Läns Museum och Byggnadsvård Qvarnarp i Eksjö under 2001 gjorde en gemensam satsning på temat tapeter.

Det här är egentligen en bok jag inte ens skulle titta på om det vore för mitt projekt om jag säger så! Men nu var min kollega S nyfiken på boken så jag tog och gick igenom den.

Som titeln antyder så handlar boken till viss del om tapeter i småländska bondstugor, borgargårdar och herrgårdsgemak, men även om olika moden inom tapeter. Ett tag var det inne med tapeter med "utsikt", till exempel scener ur livet på landet, julirevolutionen i Paris.

Men man får även veta lite om tapetfabriker i Jönköpings län, och så får man också en liten kort genomgång av hur man har konserverat och restaurerat tapeter vid Fröreda Storegård.

Även om jag inte var speciellt intresserad av den här boken från början, så måste jag ju ändå erkänna att efter ha läst den så blev jag lite sugen på att tapetsera om där hemma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar