torsdag 29 november 2012

Ett Solvarv i Gränna 1981

Titel: Ett Solvarv i Gränna 1981
Språk: Svenska
Författare: Gränna Hembygdsförening
Utgivningsår: 1981
Antal sidor: 56
Baksidetext: -



Min kommentar:  Jag måste erkänna att jag gillar de här "Solvarven". Det är väl det att jag får en glimt av hur det var förr i tiden i Gränna. Och så gillar jag den där årskrönikan, där man "listar" året innans höjdpunkter. Som i det här fallet då vad som hände under 1980. För övrigt samma år som min syster föddes!

I 1981 års Solvarv kan man bland annat läsa om: läkare och läkekonst i Gränna, och om en emigrants levnadsöde. Man tar även upp hembygdsåret 1980, och så visas bilder ur "bildarkivet".

Man kan läsa att den förste fast verkande läkaren i Gränna förmodligen, för man vet ju ändå inte riktigt säkert, var E. A. Sunesson och detta var någon gång på 1840-1850-talet. På den här tiden så hade läkaren sin mottagning i hemmet, varav mottagningarna flyttade, allt beroende på var läkaren bodde!

Emigrantens levnadsöde vi får följa är Karl Oskar Johansson, en fattig och rättslös man. Innan han emigrerade till Amerika arbetade han som dräng, bland annat på Östanå herrgård, och han var en av dem som tändes av väckelsens eld! I Amerika arbetade inom jordbruket, på ett stort järnbruk coh under många år på en snickerifabrik i Chicago. I Amerika var han något av en andlig ledare. Han återvände till Sverige för gott 1914 (han var hemma i Sverige en sväng emellan). Han avled 1958, 99 år gammal.

Solvarvet 1980
I februari kommer pizzan till Gränna! Highway Inn, serverar nu bland annat pizzor. Självklart är jag ju nu nyfiken på vart denna pizzeria låg.

I mars kommer det fram att av alla stora planer för Gränna torg finns nu bara kvar medel till omläggning av del av kullersten och restaurering av brunnslocket.

Gränna får sitt första trafikljus i april. Det skall hålla ordning på trafikanterna vid av- och pålastning av färjorna i hamnen.

Örtagården på Visingsö återinvigs, 300 år efter Per Brahe d.y:s död, i juni.

I juli premiärvisas Örnens kopia. Det är den ballong som ska användas vid inspelningen av filmen om Andréexpeditionen. Den fylls vid campingplatsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar