onsdag 7 november 2012

Ett solvarv 1977

Titel: Ett solvarv i Gränna 1977
Författare: Gränna Hembygdsförening
Utgivningsår: 1977
Antal sidor: 52 sidor
Baksidetext: -




Min kommentar: I detta Solvarvet får vi bland annat veta mer om Grännas förste manufakturist, släkten Neostadius och Röttle och Rasmus kvarn.

Jag vet inte om jag har sagt det tidigare, men jag är lite småförtjust i de här årsskrifterna. Dels får jag veta massa spännande om Grännas historia och de som bott och verkat här. Och längst bak, ja nästan i alla fall, av boken så kan man läsa om de största händelserna som skedde året innan.

Som att:
- siste skomakaren i Gränna, Lennart Blom, avslutat sin rörelse i april.
- en ny elkabel lades ned mellan Gränna och Visingsö för en kostnad av 1,3 miljoner kronor. Den är 7 km lång med en effekt av 10 000 volt. Detta skedde i augusti.
- i augusti rapporterades det att det varit turistrekord. 100 000 personer reste under sommaren till Visingsö.12 688 campingnätter på Grännastranden gav en bruttoinkomst på 180 000 kr. Nya vandrarhemmet vid Gränna hamn hade 4 558 loginätter, gamla vandrarhemmet 1 537 och Visingsö 691. Andréemuseet besöktes av 15 101 personer.

En del är ju så klart onödigt vetande, men jag tycker ändå det är spännande, och alltid är det nåt som fastnar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar