söndag 16 september 2012

Vår position är ej synnerligen god...

Titel: "Vår position är ej synnerligen god..."
Författare: Sven Lundström
Utgivningsår: 1997
Antal sidor: 227
Baksidetext: "Nu är det länge sedan jag småpratade med dig. Ack, sedan dess har situationen... stor ränna... beslutade vi nästa dag att ändra vår utrustning sålunda att var och en skulle dra sin egensläde. Det sätt, som vi hittills tillämpat, nämligen dra en släde alla tre och så vända tillbaka och hämta de andra slädarna var för tidsödande. Den 26:e juli gick vi över rännan, och på andra sidan lossades därefter packningen, och vi började att lasta ur för att lämna kvar en del proviant och utrustning.
     Så skriver Nils Strindberg i ett av sina "stenogram" till fästmön Anna. Det var den 31 juli 1897 klockan 10 på förmiddagen.
     Den 11 juli samma år hade luftballongen "Örnen" lämnat Danskön med de tre polarfararna
     Salomon August Andrée, Nils Strindberg och Knut Fraenkel ombord. Målet var nordpolen.
     Sven Lundström är chef för Andréemuseet i Gränna. Här skildrar han Andrée-expeditionen med hjälp av det återfunna materialet: dagböcker, brev, anteckningar, bilder och föremål. Boken innehåller också tidigare ej publicerade bilder."


Min kommentar: Den här boken läste jag faktiskt redan förra året, och det var i samband med att jag fick sommarjobb på Grenna Museum och Gränna Turistbyrå. I sommarjobbet ingick att guida/ha Andréevisningar. Och för att förbereda mig inför dessa visningar, och även få lite mer kött på benen om Andréexpeditionen så fick jag tipset att läsa denna bok.

Det här är nog den bok jag rekommenderar mest när folk frågar efter bok om just Andréexpeditionen. För den tar upp lite om Andrée och de andra deltagarna som vad de gjorde innan expeditionen, förberedelserna och så själva expeditionen. Man får även veta mer om vad som hände efter expeditionen, om räddningsförsöken och så vidare...

Självklart har vi fler böcker om Andrée och hans nordpolsexpedition, men dessa har jag ju inte hunnit läsa än. Men, det är ju det jag ska göra i detta "lilla" projekt. Så vem vet, om 14 månader har jag nog fler Andréepärlor att rekommendera.

Visst, den kanske inte ser så jättespännande ut när man bläddrar lite snabbt igenom den. Men, jag har haft stor nytta av den här boken, och kan varmt rekommendera den. Om jag får frågor angående expeditionen eller dess utrustning och så vidare som jag inte riktigt kan svaret på, så är chansen överhängande att jag plockar fram den här boken och ser om jag kan hitta svaret!

1 kommentar:

  1. Ja, jag håller med dig! Sven Lundströms bok är verkligen en riktig pärla som tål att läsas många gånger!

    SvaraRadera